Atributy pohledu, přehled a možnosti

Uživatel má v každém modelu a v každém okamžiku dvě základní možnosti, jak 2D nebo 3D model v určeném pohledu vidět. První, důležitější a technologicky pochopitelnější možnost je vypnutí/zapnutí vrstvy. Přesněji: Rozhodnutí, zda prvky z konkrétní vrstvy budou, nebo nebudou v pohledu vidět. Druhou, doplňkovou možností je nastavení jednotlivých atributů pohledu, tj. rozhodnutí, zda určitá (někdy velmi specifická) vlastnost v pohledu nastane, či nikoliv.

Zatímco u viditelnosti vrstev na uživatele nečíhá žádná zrada - vrstva (a její prvky) buď jsou, nebo nejsou vidět. Tak u atributů pohledu je situace mnohem pestřejší. V pohledech totiž může nastat (nebo také ne) řada specifických situací, které jsou navíc možné jen někdy - některé atributy pohledu nemohou nastat ve 2D modelu, některé nemají smysl v DWG výkresech ap. 

Dialog, který obsahuje všechny atributy pohledu a v němž je možné je zapnout/vypnout, otevřete buď v nabídce Nastavení, položka Atributy pohledu, nebo pomocí klávesové zkratky Ctrl+B, nebo (v novějších verzích) přímo na liště pohledu.

alt

Každý atribut pohledu má svou obrázkovou ikonku; který je zapnut a který vypnut, snadno rozlišíte. Přepnutí provedete klepnutím na ikonku.

Základní nebezpečí atributů pohledu spočívá v tom, že "něco" uživatel vypne (nebo zapne) a náhle se MicroStation/PowerDraft/Bentley View chová divně. Příklad: Je vypnut atribut pohledu Kóty, a tak nejsou v pohledu vidět žádné kóty, ani ta, která je právě vytvářena, a tak uživatel kreslí kótu, ale nic nevidí, ale "aktuálně neviditelná" kóta je přesto umisťována. Nebo: Je vypnut atribut  pohledu Vyplnění plochy, uživatel si pečlivě nastaví, jak bude vypadat výplň vytvářeného obdélníka, ale obdélník je prázdný. Ve skutečnosti je vyplněný, ale výplň není ukázána. Podobné situace si snadno představíte u atributů pohledu Text, Tloušťky čar, Průhlednost ap. 

Proto je dobré mít základní přehled, co jednotlivé atributy pohledu znamenají, a jak se projeví jejich vypnutí/zapnutí. V praxi to může proběhnout třeba takto: Uživatel se seznamuje s buňkami, a proto by se měl podívat, zda nějaký atribut pohledu s buňkami "nespolupracuje". A skutečně, je zde čuflík nazvaný Rychlé buňky. Zkusí ho zapnout a sezná, že v pohledu s takto zapnutým atributem pohledu se buňky neukazují svým "tvarem", ale pouze jako symbolické obdelníčky (ve 2D), nebo jako krychličky (ve 3D). Podobné to bude s atributem pohledu Rychlé křivky ap.

Některé atributy pohledu povolují nebo zakazují určité (někdy užitečné, jindy překážející) doprovodné úkazy- příkladem může být Mřížka.

Některé atributy pohledu způsobí, že se výkres náhle ukáže docela jinak - Vzhled vrstev.

Ikony pod titulkem dialogu provedou stejnou akci jako obdobné ikony v dialogu Zobrazení vrstev.

Dialog Atributy pohledu - přesněji dostupnost jednotlivých atributů pohledu - se přizpůsobí výkresu/modelu, který je právě aktivní. Pokud z nějakého důvodu nemají v dabém modelu některé atributy pohledu smysl, tak jsou ztlumené.

alt

Ve 3D modelu ve výkresu DGN je možné pracovat se všemi atributy pohledu. Ve 2D modelu ve výkresu DGN nemají význam atributy pohledu, které nějak upravují nahlížení do prostoru (Kamera zajistí perspektivitu, Oříznutí omezí prohlížený prostor). Nejvíce nedostupných atributů pohledu je ve výkresu DWG - tento formát dat nezná řadu pojmů z "MicroStation" terminologie, a proto s nimi neumí pracovat, ani je zapnout/vypnout.

Dialog Atributy pohledu si může uživatel mírně upravit. Seznam atributů pohledu je možné si ukázat bez popisků - je to vhodné tehdy, když je poznáte podle obrázku. Oddíl Vzhled je možné zabalit, pak není vidět vůbec nic (tak byl dosud na obrázcích zabalen oddíl Nastavení pohledu.

alt

Přepínání mezi třemi možnostmi, jak položky v dialogu vidět, provedete pomocí ikonek v pravé části titulku.

Kromě možnosti "Sbalit" položky v oddíle, je zde ještě jedno nebezpečí: Oddíl je možné z dialogu zcela odebrat - včetně titulku. Stačí pomocí pravého tlačítka - kurzor ukazuje na titulek - vypnout viditelnost příslušného oddílu.

alt

Opětovné zpřístupnění vypnutého oddílu provedete pomocí stejné nabídky na pravém tlačítku. Pokud to uživatel neví, tak mu nastanou určité problémy, protože jinak se ke "zmizelým" atributům pohledu nedostane.

V oddíle Nastavení pohledu je možné určit, že do aktivního pohledu se "přenese" uložený pohled. Pokud pohled byl uložen v jiném modelu, otevře se automaticky i tento model.

alt

Pomocí ikony vedle rozbalitelného seznamu s uloženými pohledy je možné určit, jaké parametry z uloženého pohledu budou do aktivního pohledu přeneseny.

alt

Bude-li vypnuta možnost Atributy pohledu, pak se sice uložený pohled do aktivního pohledu přenese, avšak bez uloženého nastavení atributů pohledu. Stejné to bude s viditelností vrstev ap.  Uživatel tak může snadno pomocí těchto čuflíků ovlivnit, co ho z uloženého pohledu zajímá. 

Ikona vpravo otevře dialog s Uloženými pohledy, a tedy i s možností definovat nový uložený pohled. (Stejné jako Pomůcky/Uložené pohledy.)

V seznamu Modely je možné určit, jaký model bude v aktivním pohledu zobrazen. Poslední verze MicroStationu/PowerDraftu/Betley View umožňuji vidět naráz v různých pohledech různé modely téhož výkresu. Podrobněji v této kapitole.

Dialog Atributy pohledu může za určitých okolností do sebe přibrat další, speciální oddíly. Jakmile je 3D model v pohledu oříznut, pak je možné v oddíle Nastavení hranic oříznutí určit, jak bude 3D model v pohledu prezentován

alt

Druhým speciálním oddílem je Prezentace bodového mraku. Jakmile je k modelu připojen bodový mrak, pak je možné stanovit, jak tento "3D rastrový obrázek" bude v pohledu zobrazen.

alt

Poznámka: Nezapomeňte, že zapínání a vypínání atributů pohledu spolehlivě fungují ovladače pohledů Předchozí a Následující pohled. Je snadné se vrátit k předešlému stavu.

Závěr: V dialogu Atributy pohledu je možné (i nevědomky, a tedy destruktivně) ovlivnit, jak bude 2D/3D model v pohledu zobrazen. Jakmile si uživatel vybere atributy a postupy, které mu konvenují, pak mu budou atributy pohledu sloužit dobře. Následující film ukazuje veselou přihodu nezkušeného a především nepozorného uživatele, který naštěstí brzo pochopí, kde se stala chyba...

 

 

Prosím zaregistrujte se pro psaní komentářů
  • Žádné komentáře