CAD Lexikon

Jak (také) využít plošné světlo

Při vizualizaci modelů – především uzavřených interiérů – snadno zjistíte, že osvětlení pomocí obvyklých „lidských“ postupů – tj. bodových světel a reflektorů popř. Sluncem za oknem, nedokáže vytvořit „ideální skutečnost“.

Číst dál: Jak (také) využít plošné světlo

Soubor IES – definice světelného zdroje

Při fotorealistickém osvětlování modelů podporuje MicroStation soubory IES. IES je technický popis osvětlení – nejen s triviálními údaji, kolik Wattů má žárovka, a zda svítí žlutě nebo čistě bíle.

Číst dál: Soubor IES – definice světelného zdroje

Styly zobrazení, jak je využívat

Několika posledních verzích MicroStation/PowerDraft/Bentley View používá novou technologii pro zobrazování v pohledech. Jedním z důsledků je, že se obnova pohledu provádí při manipulacích (typu smazat, posunout,…prvek)  automaticky. My se nyní podíváme na zcela novou možnost – využítí Stylů zobrazení.

Číst dál: Styly zobrazení, jak je využívat

Kam zmizely staré renderovací mechanismy?

Od verze 8.11. probíhá v MicroStationu nenápadná, avšak hluboká revoluce - staré způsoby renderingu (hladké  - 1989, phongovo - 1991, raytracing  - 1999, radiozita  - 2001 a sledování částic  - 2003) byly shledány lehkými, a tak nyní je veškerý rendering v nových MicroStationech schován pod pojem Luxology. Jenže zavedené technologie, i když zastaralé, zůstávají v oblibě i po jejich vystrnadění. Lze je ještě někde najít a spustit?

Číst dál: Kam zmizely staré renderovací mechanismy?

Luxology - rychlý přehled

Pracovníci Bentley zodpovědní za stínování, rendering a "hezké obrázky"  na celosvětové konferenci v červnu 2006 v Praze "vyhrožovali", že staré renderovací postupy (hladké a phongovo stínování, raytracing, radiozita,...) budou nahrazeny něčím naprosto novým. Netrvalo to dlouho: Ve verzi V8i (8.11.05) se poprvé objevila nová technologie, kterou Bentley - prakticky celou - převzali od "firmy" Luxology.

Číst dál: Luxology - rychlý přehled

Dva druhy stylů zobrazení

Styly zobrazení skrývají jedno nenápadné tajemství - a jak to u tajemství bývá, tak nás může nečekaně a nepříjemně překvapit. Styly zobrazení mohou být toiž určeny pro "obyčejný" pohled (jak na 2D, tak i pochopitelně na 3D model), avšak vedle těchto - řekněmě - pohledových stylů, existuje ještě jedne druh - styl zobrazení, který se projeví v řezech.

Číst dál: Dva druhy stylů zobrazení

Světla ve 3D modelu

Jakýkoliv 3D model je možné osvítit, a tak si pro stínování, rendering, luxology a také animace připravit co nejlepší světelné podmínky. Aby výsledné obrázky (popř. filmy) co nejvíce odpovídali reálnému světu.

Číst dál: Světla ve 3D modelu

Animace, jednoduchá ukázka

Vrcholem vizualizační techniky v jakémkoliv "alespoň-trochu-CAD-systému" je animace: Vytvoření filmu, kde se 3D model "nějak" pohybuje v reálném nebo i nereálném čase. Následující článek ukazuje, že rozhýbání objektů ve 3D modelu je snadné, rychlé a efektní. Pomůže vám výukový film, kde si ve 3D modelu animaci nachystáme, prověříme, prohlédneme a nahrajeme do AVI souboru. I s výkladem nám to zabere méně než pět minut. Nevěříte?

Číst dál: Animace, jednoduchá ukázka

Poloha Slunce na obloze

Při stínování externího 3D modelu (popř. interiéru, do něhož vede okno) je zpravidla nutné správně zvolit polohu Slunce na obloze, protože se jedná o nejpřirozenější světelný zdroj. V tomto článku naleznete jednoduchý návod, jak si Slunce na nebeskou báň umístit.

Číst dál: Poloha Slunce na obloze

Zalomený řez

Vytvořit ve 3D modelu zalomený řez lze v MicroStationu/PowerDraftu několika způsoby. Ukážeme si jeden z nich  - podle mne ten nejjednodušší.

Číst dál: Zalomený řez