3D

Jak můžeme vidět bodový mrak

Bodový mrak je poměrně žhavá technologická novinka nejen v MicroStationu, ale i v jiných aplikacích. Stručně řečeno, jedná se o třírozměrný rastrový obrázek. Jednotlivé pixely mají kromě "souřadnice" X a Y (obyčejný placatý rastrový obrázek) i Z, tedy hloubku. A mohou mít i speciální atributy, které se projeví při prezentaci bodového mraku. Podrobněji se o bodovém mraku dočtete v tomto článku.

Nyní nás zajímají možnosti bodového mraku při ukazování (prezentaci) - jak bude vypadat v pohledu, při tisku a třeba v PDF dokumentu. 2D rastrový obrázek můžeme při prezentaci různě šlechtit, čančat a vylepšovat (nebo vyhoršovat...), tak i 3D bodové mraky můžeme přebarvovat, přibarvovat, zvýrazňovat atp. Páček, hejblátek a čudlíků (a především možností) je mnoho - potřebuje však vědět, kde je najít. Překvapivě to není v dialogu Bodové mraky (nabídka Soubor/Bodový mrak), ale v dialogu Atributy pohledu. Je to logické, protože prezentaci jednoho bodového mraku můžeme mít v každém pohledu jinou.

alt

alt

Záložka Prezentace bodového mraku se v dialogu Atributy pohledu zpřístupní jen tehdy, když je nějaký bodový mrak k aktivnímu modelu připojen. V menu variant Typ je možné zvolit, jak se bude bodový mrak v aktivním pohledu zobrazovat (v jiném pohledu může být viděn jinak). Možnosti jsou tyto:

Žádný — Všechny body v bodovém mraku jsou zobrazeny jako bílé body (na černém pozadí), nebo jako černé body (na bílém pozadí). Tato prezentace je nejrychlější při akcích typu Otočit pohled, Panorámování atp.

alt

RGB na bod — Každý bod z bodového mraku je zobrazen svou přiřazenou barvou, tedy - pokud nějaký barevný odstín (vyjádřený pomocí poměru RGB) přiřazený má. Bod bez barvy je i v této (barevné) prezentaci ukázán jako černý nebo bílý (podle pozadí pohledu).

alt

Klasifikace — Body v bodovém mraku mohou mít přiřazeny speciální atributy - popisující, co tyto body reprezentují (vegetace, budova, silnice, vodní plochy, lesy, ap.) Jednotlivým třídám (viz předešlá závorka) je možné přiřadit barvu, a tak od sebe ostře odděli např. části 3D ortofotomapy. Zatím je možné používat jen atributy podle normy LAS.

Výška — Body v bodovém mraku jsou obarveny podle výšky - použity jsou tradiční barvy spektra. Je možné zvolit osu, podle které se barva bude měnit. Je-li to Z, pak se jedná o skutečnou výšku, zvolíte-li X nebo Y, pak se barva mění podle hloubky nebo šířky.

alt

Intenzita — Odstín se mění podle síly signálu, jaký byl z daného bodu odeslán při snímání do laserového skeneru.

alt

Všimněte si, že u některých typů je možné ovlivnit ještě jiné parametry, např. bodové pole je možné ukazovat jen v šedé škále, u Výšky je možné nastavit, jak široký bude pás pro jeden barevný odstín atp.

Zdá se, že časem budou přibývat další možnosti, jak bodový mrak na obrazovce ukazovat, avšak i ty stávající jsou docela pestré, zvláště je oceníte, pokud budete nad bodovým mrakem poletovat, nebo se skrze něj budete procházet. Jak to provést, napoví článek Chůze ve 3D modelu.

A na závěr klasická 2D fotografie holubického kostela, abyste mohli porovnat, jak pravdivý prohlížený bodový mrak je.

Navazující článek (snížení hustoty bodového mraku)

Prosím zaregistrujte se pro psaní komentářů
  • Žiadne komentáre