Asociativní šrafování

Při šrafování a vzorování je možné využívat přepínač Asociativní, který zajistí, že vytvořené šrafy (vzory) jsou svázány se šrafovaným prvkem. Princip asociativity funguje u vzorování naprosto stejně jako u šrafování, a tak si ho ukažme u šrafování.

Čítať ďalej: Asociativní šrafování

Zamknutá osa Z v AccuDraw

Princip AccuDraw funguje ve 2D a ve 3D stejně, avšak ve 3D je tu "drobná" komplikace - rozměr navíc. Proto kompas AccuDraw drží ve 3D prostoru tu rovinu, kterou mu uživatel nařídí - podrobněji v článku AccuDraw ve 3D. Avšak někdy má (např.) rozkreslený segment tendenci z této roviny vyskočit - stačí k tomu málo: Pružný nájezd.

Čítať ďalej: Zamknutá osa Z v AccuDraw

Nepohyblivý kompas AccuDraw

V lekci AccuDraw ve 2D jsme si vyzkoušeli  jak vytvořit prvek, jehož rozměry jsou předem dány. V takovém případě bylo velmi výhodné, že kompas AccuDraw běhal za námi jako poslušný pejsek. Mohou však nastat okamžiky, kdy je výhodné, aby kompas AccuDraw zůstával na jednom místě  a (např.) lomové body linie jsou naměřeny vůči "pevným" bodům.

Čítať ďalej: Nepohyblivý kompas AccuDraw

Jak si (snadno) vytvořit kótovací styl

Kótovací styl je základním prostředkem, který uživatelům umožňuje udržovat "pořádek v kótách". Jednoznačná a (doufejme, že i přesná) definice kótovacího stylu dokáže ušetřit spoustu práce, starostí a především zajistí, že do modelů a výkresů umístěné kóty drží předepsanou štábní kulturu. Problém je však v tom, že kótovací styl má cca 300 parametrů, a některé jsou zásadní a jiné podružné a ty zbývající se hodí jen někdy. Ale kdo se v tom má vyznat?

Čítať ďalej: Jak si (snadno) vytvořit kótovací styl

Konstrukce pole po trase ve 3D

V článku o konstrukci pole po trase jsme se naučili, jak používat starý nástroj Konstrukce pole s novými parametry, které umožňuji ve 2D vytvářet staničení a podobné efekty. Tento postup je použitelný i ve 3D modelech.

Čítať ďalej: Konstrukce pole po trase ve 3D

Konstrukce pole po trase

V panelu nástrojů Manipulovat je již řadu let nástroj Konstrukce pole, kterým uživatel mohl snadno určený prvek mnohonásobně zkopírovat buď do pravoúhlé mřížky (Metoda:Pravoúhlé), nebo po oblouku/kružnici (Metoda:Kruhové). Nedávno přibyla metoda třetí: Podél trasy.

Čítať ďalej: Konstrukce pole po trase

Nájezd na klíčový bod

Nejčastěji používaný režim nájezdu je jednoznačně nájezd na klíčový bod. Jenže který každý bod prvku je klíčový? Naštěstí MicroStation má v tomto stejné uvažování jako člověk, a tak u všech myslitelných prvků jsou klíčové body tam, kde by se daly čekat. Občas nás nějaký speciální překvapí - třeba střed mnohoúhelníku.

Čítať ďalej: Nájezd na klíčový bod

Pokusný bod a nájezd na myšlený průsečík

MicroStation dokáže najít průsečíky libovolných prvků, pokud tyto průsečíky existují. Nedokáže pochopitelně něco, co od dob Euklidových nejde (průsečík dvou soustředných oblouků, dvou rovnoběžek, kružnice a "míjející" úsečky atp.) Dokáže však najít a k následné akci nabídnout nejen průsečíky fyzicky existující, ale i průsečíky myšlené. Avšak je mu třeba trochu pomoci.

Čítať ďalej: Pokusný bod a nájezd na myšlený průsečík

Režimy nájezdu

Nájezd (především v kombinaci s "pružným") je jednoduchá, všudepřítomná pomůcka, jak se za nejrůznějších okolností a doplňujících podmínek chytat již existujících prvků.

Čítať ďalej: Režimy nájezdu

Multinájezd

Mezi režimy nájezdu je na posledním místě v panelu uveden Multinájezd. Když si ho nepoučený uživatel vyzkouší, tak ho (podle konkrétní geometrické situace ve výkresu) buď vyleká svým jankovitým chováním, nebo neuspokojí, protože se bude chovat jako obyčejný nájezd. Ukažme si na typovém příkladě, k čemu Multinájezd slouží a jak si ho snadno pokazit.

Čítať ďalej: Multinájezd