Manipulace s rámečkem archu

Uživatelé často žehrají na to, že princip připojení reference (2D nebo 3D) do tiskového 2D archu sice funguje, ale někdy dá dost velkou práci referenci (např. výřez z několika sousedních mapových listů) v archu (neboli tiskovém rámečku) správně rozprostřít. Nepoučený uživatel (takový, který dosud nečetl tento článek) zpravidla žene horu k Mohamedovi, místo toho, aby popohnal Mohameda k hoře. Jinak řečeno: Nepoučený uživatel "hýbá" s referencí, místo toho, aby manipuloval s rámečkem archu - tedy s archem samotným a reference nechal v jejich přirozených souřadnicích.

Čítať ďalej: Manipulace s rámečkem archu

Šrafování v řezech (automatické)

Jakmile ve 3D pohledu aplikujeme řez, můžeme prvky (přesněji tělesa) v řezné rovině vidět nejen s atributy (barva, typ a tloušťka čáry), jak je definuje styl zobrazení, ale také vyšrafovány (popř. vzorovány). Tento článek (včetně instruktážního filmu) ukazuje, jak zajistit, aby tělesa v řezu byla automaticky a asociativně šrafována (nebo vzorována). Námět a především řešení tohoto problému je dílem Petra Haupta, kterému mnohokrát děkuji za poskytnutí "autorských práv". Je báječné, když si šikovný praktický uživatel najde problém, pak si ho sám vyřeší a navíc mi to všechno prozradí!

Čítať ďalej: Šrafování v řezech (automatické)

Řez a úplný 3D model v jednom pohledu

Při práci s dynamickými pohledy jsme se naučili (alespoň doufám) vytvořit řez ze 3D modelu. Tento řez je speciální samostatný model (tzv. kresebný), který si můžeme jako referenci zobrazit v tiskovém archu. Nás nyní zajímá jiný praktický problém: Mohu takový řez vidět i ve 3D modelu? Jednak proto, abych nemusel přeskakovat mezi modely, druhak proto, že si řez (včetně prvků za a před řezem) chci natáčet ovladačem pohledů Otočit pohled naprosto stejně, jako kdybych měl v 3D pohledu zobrazen celý (tedy nijak neřezaný) 3D model.

Čítať ďalej: Řez a úplný 3D model v jednom pohledu

Jak zjednodušit křivku nebo oblouk

Uživatelé často řeší zdánlivě zbytečný problém - jak prvky v modelu (2D, tak i 3D) zjednodušit. Jak snadno ze zbytečně podrobných nebo křivých prvků vytvořit něco výrazně jednoduššího nebo rovného. Typickou ukázkou takového zjednodušení je převedení křivek či oblouků na sekvenci úseček, nebo na lomené čáry.

Čítať ďalej: Jak zjednodušit křivku nebo oblouk

Jak se zbavit asociativity

Ve 2D výkresu (i ve 3D modelu) mohou být prvky asociativně provázány - je mezi nimi (přesněji: mezi některými jejich "klíčovými" body) vytvořena vazba (provázanost), která zajistí, že změna jednoho prvku (např. posunutí/protažení/otočení) se projeví i na druhém prvku. Tato provázanost však může někdy přinášet problémy a v takovém případě je vhodné asociativitu zrušit (avšak prvky ponechat tak, jak jsou).

Čítať ďalej: Jak se zbavit asociativity

Asociace a multičára

Multičára má jeden speciální, snadno přehlédnutelný bonus - může být asociativní. Jako jediný lineární prvek.

Čítať ďalej: Asociace a multičára

Multičáry

Multičára je speciální složený prvek, který může výrazně urychlit vytváření (a následnou manipulaci) speciálních typových 2D linií - např. stěn ve stavařských výkresech. 

Čítať ďalej: Multičáry

Referenční připojení jako prvek

Pokud k aktivnímu modelu (může to být tiskový arch, nebo i výkresový či kresebný model - je to jedno) připojíme nějakou referenci (může to být výkresový model, nebo kresebný model - je to jedno), pak s takovou referencí můžeme snadno nakládat, jako kdyby to byl prvek - třeba obyčejný obdélník.

Čítať ďalej: Referenční připojení jako prvek

Jak změnit bodovou buňku na grafickou a naopak

Už víme, jaký je rozdíl mezi grafickou a bodovou buňkou. V tomto článku si ukážeme, jak mezi těmito dvěma variantami buněk přecházet. Zajímat nás budou oba zásadní postupy: 1) Jak změnit typ buňky v knihovně buněk. 2) Jak změnit typ buňky u buňky, která je již umístěna do výkresu.

Čítať ďalej: Jak změnit bodovou buňku na grafickou a naopak

Grafická a bodová buňka

Pokud umisťujete do výkresu buňky z připojené knihovny buněk, všimněte si, zda se jedná o buňku grafickou či bodovou. Mezi těmito typy jsou rozdíly, které se mohou pro nepoučeného uživatele zdát podivné.

Čítať ďalej: Grafická a bodová buňka