Komentáře
- Žádné komentáře
Především při práce ve 3D modelu může uživatelům pomoci jednoduchá vizuální pomůcka - Osový kříž - symbolizující aktuálně používaný souřadnicový systém. "Značka" tohoto souřadnicového systému se objeví v pohledu, pokud to pohledu nařídíme v jeho dialogu Atributy pohledu.
Tento princip je známý, triviální a (zdánlivě) není třeba o něm psát speciální článek... Jenže není všechno tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Zvídavého uživatele ihned napadne, co to je ten "aktuálně používaný souřadnicový systém"? Mohu používat i jiný než globální, v modelu pevně daný souřadný systém? A jak si ty "jiné" souřadné systémy zadefinuji a pak někdy později vyberu, nebo-li zaktivuji?
Odpověď na tyto a podobné a související otázky dává dialog Pomocné souřadnice, který si otevřete buď pomocí ikonky nalevo od ikonky pro Info o prvku, nebo pomocí položky Pomocné souřadnice v nabídce Pomůcky/Pomocné souřadnice. Do tohoto dialogu se ještě podíváme, nás ale nyní zajímá jiná otázka. Jak si v pohledech zobrazit značku souřadného kříže?
Odpověď je jednoduchá - stačí zapnout (pro aktivní pohled) příslušný přepínač v dialogu Atributy pohledu. Shodou okolností je na prvním místě. Není to proto, že by byl nějak obzvlášť důležitý, na čelní pozici je díky tomu, že se v angličtině jmenuje "ACS Triad" - položky v tomto dialogu jsou totiž srovnány podle abecedy v anglických názvech.
Podívejme se nyní, jak se zapnutí tohoto přepínače projeví ve 3D modelu - Souřadný osový kříž chceme vidět ve všech základních (Shora, Zprava, Zepředu, Izo) pohledech.
Značka (tlustá dvojšipka s písmeny X a Y) je vidět všude, ale jen v jednom pohledu je barevně zvýrazněná. Je to proto, že tento pohled je právě aktivní - porovnejte s titulkem tohoto pohledu. Druhý zádrhel ale bude tvrdším oříškem. Všimněte si, že osový kříž je sice (asi) umístěn do bodu {0,0,0}, ale ve všech pohledech je natočen stejně: Osa X doprava, osa Y nahoru a osa Z (pravděpodobně) vede jako normála "ven" z obrazovky...
Tato nepříjemná unifikace (na pohledu nezáleží, osový kříž ukazuje stále to samé) vynikne, pokud ovladačem pohledu Otočit pohled některým pohledem ručně otočíte. Osový kříž se trochu posune - resp. stále zůstává ve "svém" bodě {0,0,0}, ale že by se nějak natočil, to tedy ani náhodou... Co se to děje?
Odpověď je zřejmá. V daném modelu není definován žádný pomocný souřadný systém. A protože se jedná o osový kříž pomocného souřadného systému, tak si značka musí najít nějakého náhradníka, kterého bude symbolizovat. A tím náhradním pomocným souřadným systémem (PSS) je souřadný systém každého jednotlivého pohledu. A protože pohledy (jejich natočení) jsou na sobě nezávislé, tak jsou všechny značky v každém pohledu strnulé a drží rovinu pohledu.
Taková situace je nám, upřímně řečeno, nanic. Kudy vedou osy pohledu pochopitelně víme. Není třeba nám nic ukazovat...
Abychom v každém pohledu viděli osový kříž symbolizující určitý souřadnicový systém, tak se musíme ponořit do dialogu Pomocné souřadnice (nabídka Pomůcky/Pomocné souřadnice).
V tomto dialogu je připraven vždy alespoň jeden souřadnicový systém - může to být pochopitelně i globální souřadný systém - nijak se nejmenuje a počátek má v globální nule, tj. v bodě {0,0,0}.
Jednu důležitou informaci se však zatím nedozvíme - jak se má tento souřadný systém otáčet - přesněji: jak je orientován. Důvod je ten, že v seznamu souřadných systémů je sloupec Orientace skryt. Následná sekvence ukazuje, jak si (pravé tlačítko na hlavičce sloupců) v rozbalovací nabídce tento sloupec zpřístupnit.
Na posledním obrázku v této sekvenci je vidět, jak si nastavit, že tento souřadný (globální) systém bude natočen pro pohled Shora (půdorys).
Jenže je tu ještě jeden háček - ten Bezejmenný (globální) souřadný systém je přidělen - viz jeho název - jen jednomu pohledu. Uživatel mu musí explicitně nařídit, aby se takto choval ve všech pohledech. Možná, že to jde i jinak, já jsem našel tento způsob: Pravé tlačítko na řádku s tímto souřadným systémem a volba z rozbalovací nabídky: Nastavit všechny pohledy.
A protože jsme (pomocný) souřadný systém nastavili, tak se ve čtyřech standardních pohledech projeví správně - i když v pohledu Zepředu a Zprava je jaksi spláclý, ale tak to má být!
Pokud se vám to zdá komplikované, tak sice máte pravdu, ale je to všechno nachystané pro situaci, kdy si (šikovný) uživatel připraví několik svých vlastních souřadných systémů - pak bude v dialogu Pomocné souřadnice zaplněno více než jeden řádek - a v každém pohledu bude aktivní jiný souřadný systém.