Články

Descartes, základní informace

Aplikace Bentley Descartes V8i funguje jako klasická nadstavba nad programem MicroStation (nebo PowerDraft). Jejím úkolem je aktivně pracovat s připojenými (k aktivnímu modelu) rastrovými obrázky.

Co znamená aktivní práce s rastrovým obrázkem? Především možnosti, jak tento obrázek změnit popř. ho po částech převést do vektorové kresby.

Je třeba rozlišovat, co s rastrem dokáže "obyčejný", v MicroStationu (popř. PowerDraftu) automaticky přítomný Raster Manager, a co navíc nabízí Descartes. Nástroje a možnosti Raster Manageru Descartes významně rozšiřuje. A děla to jednoduše: Descartes se do Raster Manageru "zastrčí". Takže uživatel navyklý na obyčejný Raster Manager není nucen se při přechodu na Descarta seznamovat s naprosto novými dialogy a hledat nástroje, kterými Descartes s obrázkem "pracuje".

alt   

alt

To, že je Descartes uživatelsky zcela podřízený Raster Manageru, přináší i jednu zásadní "administravní" výhodu, ukážeme si ji na jednoduchém "workflow" příkladě: Uživatel A (má jen MicroStation) k aktivní 2D modelu připojí veškeré potřebné rastry (katastrální mapy, letecké snímky a naskenované podklady), k tomu Descarta nepotřebuje. Uživatel B (má MicroStation i Descarta) rastry upraví (vyčistí, filtruje, opraví, dokreslí, transformuje, vektorizuje atp. - nástroji aplikace Descartes), takto změněné rastrové obrázky jsou stále v Raster Manageru připojeny jako rastrové reference. Uživatelé A, C,D,E,... (nikdo z nich Descarta nemá) nyní ve svých Raster Managerech mají připojeny změněné rastry, úpravy a akce uživatele B jsou u nich okamžitě vidět.

Tedy: Pro firmu s (např.) 5 licencemi MicroStationu, která potřebuje aktivně zpracovávat rastrové obrázky, stačí zakoupit 1 licenci na Descartes (upozorňuji, že není levná... připravte si cca 100 000 kč), vyškolit jednoho pracovníka, a pak ho (snadno a bezbolestně) přidat do obvyklého firemního pracovního toku.  V žádném případě není třeba mít Descarta u každého MicroStationu, protože potřebné úpravy rastrů zajistí on-line specializované pracoviště.

Jaké druhy úprav rastrů Descartes nabízí?

Do rastru je možné přímo v prostředí MicroStationu něco domalovat, něco opravit, začistit skvrny a nedotahy (i hromadně) atp. Není problém chvíli malovat vektorově a chvíli rastrově. Vektorové prvky lze do rastru obtisknout, z vektorové kresby je možné (i po částech) vytvářet popř. doplňovat rastrový obrázek. Zde je vidět značný pokrok oproti aplikaci I/RAS B, která si (pokud byla spuštěna) MicroStation celý zabrala pro sebe a uživatel mohl pracovat jen s rastry.

alt

Oproti Raster Manageru, kde je možné provádět jen jednoduché transformace, nabízí Descartes velmi sofistikovaný aparát, jímž lze provádět i složité transformace, transformační předpis (tzv. řídící body), je možné ukládat pro další použití. Zde se, nejsa odborník, odmlčím, ale mám ověřeno, že odborníci pro práci "s mapami" si transformační možnosti pochvalují.

alt

Rastrový obrázek je možné filtrovat (nařídit mu, aby ukazoval jen pixely určité barvy), a pak tyto "zředěné" linie automaticky vektorizovat (obtahovat vektorovým prvkem). Tento postup může být buď ruční (uživatel poctivě a bedlivě sleduje a řídí, kudy se vytvářená vektorové linie v rastru vydá), nebo poloautomatická (linie běží sama rastrem tak dlouho, než narazí na výhybku, a tady počká na uživatelovo rozhodnutí, kudy se dál vydat), nebo automatická (linie běží sama a na výhybkách se rozjede do obou směrů). Tyto výhybky (přesněji: uzly) může uživatel před započetím automatické vektorizace předem definovat, a tak významně vektorizační proces ovlivnit.

Descartes v posledních verzích již podporuje i práci ve 3D, a tak je možné např. leteckými snímky "potáhnout" digitální model terénu - efekt, který asi znáte z aplikace Google Earth.

V nové verzi Descarta V8i SS3 bude již připravena podpora bodových mraků (což není nic jiného než 3D rastrový obrázek).

Další informace o aplikaci Descartes

 

 

 

Prosím zaregistrujte se pro psaní komentářů
  • Žádné komentáře